Förstudien Jämlikt lärande har genomförts i syfte att undersöka hur generativ AI kan stödja en mer individanpassad och tillgänglig kompetensutveckling inom välfärdssektorn i Göteborgsregionen. Bakgrunden till förstudien är de ökande kraven på kompetensomställning till följd av teknologisk utveckling, demografiska förändringar och arbetskraftsbrist inom välfärdens yrken. Samtidigt har många yrkesverksamma begränsade möjligheter till kompetensutveckling, bland annat på grund av språkbarriärer, låg digital kompetens, hög arbetsbelastning och varierande utbildningsbakgrund.
Arbetet har bedrivits genom en kombination av intervjuer, workshops, referensgrupper och tester av en första AI-prototyp. Fokus har legat på att kartlägga hinder och möjligheter i fyra sektorer: förskola, grundskola, äldreomsorg och funktionsstöd, med särskild fördjupning mot målgruppen elevassistenter inom anpassad grundskola.
Resultaten visar att det finns gemensamma utmaningar över sektorerna, såsom brist på formell utbildning, språkliga hinder, låg digital kompetens, brist på tid för kompetensutveckling och avsaknad av verksamhetsnära handledning. Utbildningsinsatserna upplevs ofta som otillräckligt anpassade till målgruppernas behov och arbetsmiljöer. Samtidigt visar förstudien att om AI inte utvecklas och används med ett inkluderande perspektiv finns en risk att befintliga ojämlikheter förstärks snarare än minskas.
Den utvecklade AI-prototypen testades för att erbjuda verksamhetsnära och individanpassat stöd i lärandet, med funktioner såsom språkligt tillgängliga instruktioner, ljudstöd och realtidscoachning.
En viktig slutsats från förstudien är att den största potentialen med AI inom kompetensutveckling inte ligger i att ersätta traditionella utbildningar eller utveckla enskilda tekniska lösningar. I stället handlar det om att stärka individens metodkompetens och lärandeförmåga med stöd av AI och att skapa förutsättningar för ett kontinuerligt lärande där individen självständigt kan navigera i sin lärprocess.
Förstudien pekar vidare på vikten av att bygga en lärandekultur där AI blir ett naturligt stöd i vardagens arbete och kompetensutveckling. En sådan kultur kräver satsningar på metodutveckling, fortbildning och verksamhetsnära implementering av AI-baserade stödresurser.
Utifrån de samlade erfarenheterna har projektet avgränsat fokus till skolsektorn som prioriterad målgrupp för ett kommande genomförandeprojekt. Den snabba utvecklingen inom AI-området innebär att flexibilitet och kontinuerlig analys blir avgörande faktorer i det fortsatta arbetet. En ansökan om genomförandeprojekt planeras inom ramen för utlysningen “Kompetensutveckling och innovation inom välfärdssektorn”, med syfte att stödja skolornas arbete med att utveckla hållbar AI-kompetens utifrån ett metodiskt och långsiktigt perspektiv.
Kontakt: Malin Johansson