Kompletterande tjänster

När branschrådsarbetet för grundskola startade år 2019 visade Skolverkets lärarprognos att det saknades lärare runt om i landet och att läget skulle förvärras framöver. Branschrådsarbetets fokus var då att se över möjligheten till tjänster som skulle kunna komplettera lärarens uppdrag.

År 2022 beslutade GR:s nätverk för utbildningschefer om ramverk för två kompletterande befattningar: elevkoordinator och skolpedagog. Möjliga ansvarsområden för elevkoordinator finns i läroplanens kapitel 2. Skolpedagog kan genomföra moment kopplade till undervisningen som planerats i samråd med lärare. Det är upp till varje medlemskommun att avgöra om och hur de kompletterande tjänsterna ska nyttjas.

I den senaste lärarprognosen har lärarbristen skrivits ner till följd av den demografiska utvecklingen, där färre barn nu föds än tidigare. I arbetet med att ta fram kompletterande tjänster har ny kunskap och erfarenhet byggts kring faktorer som påverkar kompetensförsörjning i välfärden.