Elevassistenters uppdrag i anpassad grundskola och fritidshem

I april 2024 beslutade GR:s nätverk för utbildningschefer om det regiongemensamma underlaget som beskriver elevassistenters uppdrag i anpassad grundskola och fritidshem. Det är upp till varje medlemskommun att avgöra om och hur uppdragsbeskrivningen ska nyttjas.

Behovsinventering av kompetensförsörjning i anpassad grundskola

Under år 2022 gjordes en behovsinventering av kompetensförsörjning i anpassad grundskola. Resultatet prioriterades i branschrådsarbetet samt Nätverket för anpassad grundskola till att omfatta följande aktiviteter: I april 2024 beslutade GR:s utbildningschefsnätverk om det regionsgemensamma underlaget som beskriver elevassistenters uppdrag i anpassad grundskola och fritidshem. Det är upp till varje medlemskommun att avgöra om och hur […]

Kartläggning av personal i fritidshem

Under år 2016 fick fritidshem en egen del i grundskolans läroplan och 2019 infördes krav på lärarlegitimation och behörighet för undervisning i fritidshem. I och med detta genomfördes 2021 en regional kartläggning av tillsvidareanställd personal med huvudsaklig sysselsättning i fritidshem för alla GR:s medlemskommuner. Kartläggningen låg till grund för arbetet med att ta fram en […]

Förstudie: Jämlikt lärande

Förstudien Jämlikt lärande (finansierad av Europeiska socialfonden, ESF) har genomförts i syfte att undersöka hur generativ AI kan stödja en mer individanpassad och tillgänglig kompetensutveckling inom välfärdssektorn i Göteborgsregionen. Bakgrunden till förstudien är de ökande kraven på kompetensomställning till följd av teknologisk utveckling, demografiska förändringar och arbetskraftsbrist inom välfärdens yrken. Samtidigt har många yrkesverksamma begränsade […]

Grundutbildning för elevassistenter i anpassad grundskola och fritidshem

Branschrådet håller på att ta fram en grundutbildning för elevassistenter. Detta görs utifrån en behovsinventering, uppdragsbeskrivningen för elevassistenter i anpassad grundskola och fritidshem, behovsdialoger med medlemskommunerna, inventering av liknande material samt forskning på området. Grundutbildningen innehåller olika områden baserat på identifierade behov. Det handlar om kommunikation, bemötande, specialpedagogik, samverkan och rådande styrdokument för verksamhetsformen. Grundutbildningen […]

Vikarieintroduktion för elevassistenter i anpassad grundskola och fritidshem

Det här är en kort och verksamhetsnära introduktion för dig som är vikarie i anpassad skola eller fritidshem. Elevassistenter spelar en avgörande roll i anpassad skola och fritidshem. Genom riktade kompetensutvecklingsinsatser arbetar vi för att stärka och tydliggöra yrkesrollen – och vägen in i yrket börjar ofta som vikarie. Att du vill arbeta som vikarie […]

Fritidshem: Valideringsmodell för barnskötarutbildning

År 2021 genomfördes en kartläggning av tillsvidareanställd personal med huvudsaklig sysselsättning i fritidshem i alla GR:s medlemskommuner. Kartläggningen visade att andelen legitimerade lärare med behörighet i fritidshem var lika stor som andelen som helt saknade pedagogisk utbildning. Dessutom kom ett nytt lagkrav på att den kommunala vuxenutbildningen måste erbjuda validering. Branschrådet fick då i uppdrag […]

Enhetliga utbildningar i regionen

Branschrådet har enats om att alla utbildningar till barnskötare och förskoleassistent i Göteborgsregionen ska ha samma innehåll. Utbildningen till förskoleassistent (500 p) är utformad som en del av barnskötarutbildningen (1 300 p) för att det ska vara enkelt för förskoleassistenter att vidareutbilda sig till barnskötare. Utifrån det gemensamma yrkespaketet har det också tagits fram en valideringsmodell […]

Förskoleassistent – ny befattning

Branschrådet har arbetat fram en ny befattning, förskoleassistent, som utbildningscheferna i regionen har enats kring. Förskoleassistent är en titel för personal som saknar barnskötarutbildning eller motsvarande pedagogisk utbildning. Arbetet med att införa befattningen har kommit olika långt i kommunerna.

Valideringsmodell för barnskötare

Illustration av barnskötare

En kartläggning som branschrådet genomförde 2018 visade att cirka 1 000 av Göteborgsregionens omkring 4 000 barnskötare saknade utbildning för arbete med barn. Inom ramen för branschrådet bedrevs därför ett projekt finansierat av Europeiska socialfonden (ESF) som tog fram strukturer för kompetensutveckling av personal, bland annat en valideringsmodell. Inom projektet användes strukturerna också för att validera och […]